Udostępnij:

Ile kosztuje strona internetowa? Koszt profesjonalnie wykonanej, responsywnej i atrakcyjnie wizualnie strony internetowej zaczyna się od 1500 zł netto do kilku/kilkunastu tysięcy złotych w zależności od wymagań klienta i wybranego wykonawcy. Koszt nieskomplikowanej, profesjonalnej strony dla firmy to średnio ok. 2500 zł netto. Na co składa się taka cena? Dlaczego widzi się oferty za 800 zł za stronę www? Jakie są pułapki nieuczciwych wykonawców? Zapraszamy do lektury.

Zapewne trafiłeś tutaj, ponieważ zastanawiasz się ile kosztuje strona internetowa, czy istnieją tanie strony internetowe i czy z małym budżetem jesteś w stanie zdobyć Internet. Z tworzeniem stron www jest tak jak z każdą inną usługą i w każdej innej branży – stworzenie wartościowego produktu wymaga czasu, pracy wielu specjalistów o niezbędnym doświadczeniu i odpowiednich narzędzi. To wszystko ma wpływ na finalny koszt strony internetowej. Nie otrzymasz dobrej, profesjonalnej strony www, jeżeli przeznaczysz na nią kilkaset złotych. Tanie strony www mogą dać efekt przeciwny do zamierzonego – zbudować negatywny, mało profesjonalny wizerunek Twojej firmy czy nawet zniechęcić potencjalnych klientów do skorzystania z Twoich usług. Jaki jest koszt profesjonalnej strony www w 2023 roku?

Na cenę strony www składa się wiele czynników, które mają istotny wpływ na jej finalny koszt. Zaczynając od technologii wykonania, a kończąc na wymaganiach klienta. Jedną z pułapek, w którą wpada zleceniodawca jest tłumaczenie, że potrzebuje on prostej strony www. Klientowi często wydaje się, że strona, której oczekuje jest mało skomplikowana, a często okazuje się, że ten prosty projekt to kilkanaście godzin pracy programisty, grafika czy specjalisty od SEO i UX/UI co znacząco wpływa na koszty strony www.

Jeżeli nie prowadzisz innowacyjnego biznesu to startując z nową stroną musisz mieć stronę tak dobrą jak strona internetowa konkurencji, a tak naprawdę powinna ona być lepsza w każdym aspekcie – wyróżniać się pod względem graficznym, mieć więcej opcji i przede wszystkim skutecznie przedstawiać Twoje usługi klientom. Jeżeli nie chcesz, żeby strona Twojej firmy zniknęła w czeluściach Internetu to zastanów się czy warto ją w ogóle tworzyć „po kosztach”. Może na samym początku działalności wystarczy Tobie prowadzenie social media firmy?

Wielu początkujących przedsiębiorców szuka wykonawcy, który wykona im stronę www za przysłowiowe grosze. Tłumaczą się oni będą niskim budżetem, który mogą przeznaczyć na firmową stronę www. Trzeba mieć jednak na uwadze, że prawdopodobnie przez następnych kilka, a nawet kilkanaście lat nie będziesz musiał tworzyć nowej strony www. Warunek jest jeden – strona www musi zostać wykonana solidnie i profesjonalnie. Musi mieć możliwość rozbudowy i panel administracyjny do dodawania nowych treści. Warto więc zainwestować w dobrą stronę firmową, która przez lata będzie budować pozytywny wizerunek Twojej marki i promować oferowane przez firmę usługi.

Firmową stronę www robisz raz na 5-10 lat – nie warto na niej głupio oszczędzać

Poszukując wykonawcy pod swoją stronę i wpisując w wyszukiwarkę frazy takie jak np. „tanie strony www” czy „strona www za 500 zł” zleceniodawca sam skazuje swój biznes na porażkę. Przez takie złe podejście można zaprzepaścić potencjał jaki drzemie w przedsiębiorstwie już na samym początku internetowej przygody. W tej cenie nie otrzymasz wartościowego produktu. O stronie internetowej trzeba myśleć jak o inwestycji i internetowej wizytówce firmy. Musi być ona profesjonalnie wykonana i przekonywać potencjalnego klienta do firmy i jej usług.

Etapy tworzenia strony www

Aby w pełni zrozumieć koszty zaprojektowania dobrej strony www warto poznać etapy prac nad witryną. Mało rozbudowaną, ale estetyczną, dobrze wykonaną i szybką stronę internetową tworzy się około 2 tygodni. Jest to kilkanaście, czasem kilkadziesiąt godzin pracy programistów, grafików, copywriterów, i marketerów.

Jak mogą być etapy stworzenia strony internetowej?

  1. Zakres prac,
  2. Wstępny zarys projektu,
  3. Prace graficzne na bazie brandu, loga firmy,
  4. Stworzenie szablonu graficznego strony,
  5. Prace programistyczne – zaprogramowanie szablonu graficznego strony,
  6. Wdrożenie grafik do istniejącego szablonu strony,
  7. Dodanie i edycja tekstów pod kątem reklamowym i SEO,
  8. Wdrożenie funkcjonalności (np. mapka dojazdu, formularz kontaktowy),
  9. Wdrożenie zabezpieczeń i regulowanych prawem informacji na witrynie,
  10. Zainstalowanie strony na zewnętrznym serwerze, testowanie.

To tylko ogólna lista, która nie uwzględnia wielu dodatkowych prac, które mają sprawić, że Twoja strona będzie po prostu dobra i skuteczna.

Jak wybrać wykonawcę strony www?

Już wiesz, że trzeba uważać na oferty stron za 500 zł. Niedoświadczony freelancer może zablokować rozwój Twojej firmy przez nieumiejętne „zaprojektowanie” strony firmowej, a na hasło „tanie strony www” powinna Ci się zapalić czerwona lampka. Mając podstawową wiedzę w tym zakresie możesz wyruszyć na poszukiwania firmy lub osoby, która wykona dla Ciebie profesjonalną stronę www.

Warto przed rozmową z potencjalnym wykonawcą rozpisać sobie wszystkie funkcjonalności jakie ma posiadać Twoja strona internetowa. Konkretne oczekiwania względem strony www i wykonawcy ułatwią współpracę i wycenę projektu. Zastanów się czego tak naprawdę potrzebujesz na stronie i czego oczekujesz od projektanta: indywidualnego szablonu graficznego, formularza kontaktowego, mapki dojazdu? Jakie funkcjonalności są niezbędne? Czy wiesz jakie elementy powinny znaleźć się na stronie? Im bardziej będziesz zdecydowany i konkretny w swoich wymaganiach, tym większa szansa, że wycenią Twój projekt w miarę dokładnie i nie będą to widełki w przedziałach 1500-8000 zł.

Skąd w ogóle taki przedział? Uśredniając koszt stron internetowych w profesjonalnych firmach prawdopodobnie w takim zakresie cenowym będą poruszali się Twoi potencjalni zleceniobiorcy. Koszt strony internetowej w głównej mierze zależał będzie od Twoich wymagań dotyczących projektu. Im większe wymagania, tym wyższa będzie cena strony www. Pamiętaj, że to co dla Ciebie jest „proste” do wykonania wcale nie musi takie być z punktu widzenia osoby wykonującej zlecenie. Mając listę wymagań warto wysłać zapytanie do kilku firm/freelancerów i wyczekiwać maili zwrotnych z wyceną. Chodzi o to, żeby mieć ogólne rozeznanie ile tak naprawdę musisz zapłacić za taką stronę niezależnie od wykonawcy. Mając widełki cenowe sam podejmiesz decyzję czy wybrać ofertę tej czy innej firmy. Zakładam, ze odrzucisz oferty skrajne (te najtańsze i te najdroższe) i wybierzesz spośród ofert najbardziej zbliżonych cenowo do siebie.

Oczywiście nie możesz kierować się wyłącznie ceną. Zakładam, że wcześniej wyselekcjonowałeś wykonawców na podstawie ich doświadczenia, wcześniejszych realizacji i opinii. Może okazać się, że wyceny znacząco przekroczą Twój budżet. Jeżeli nie będziesz mógł tego zrozumieć to warto wtedy porozmawiać ze składającymi ofertę skąd taka, a nie inna cena i co się na nią składa. Twój budżet zweryfikuje wtedy wybór wykonawcy lub zmusi Ciebie do zmiany oczekiwań. Pamiętaj, żeby oferta zawierała w sobie możliwość rozbudowy strony.

Najlepiej, aby jednym z wymagań było oparcie strony o silnik WORDPRESS. Ten system zarządzania treścią (w skrócie CMS od angielskiego Content Management System) zna każdy projektant stron www na całym świecie i w razie ewentualnych problemów z wykonawcą bez problemu znajdziesz inną osobę bądź firmę do rozbudowy strony. Jeżeli zamówisz stronę, która będzie oparta o autorski system CMS będziesz już na zawsze uzależniony od firmy, u której złożyłeś zamówienie. Prawdopodobnie tylko pracownicy tej firmy będą w stanie w pełni edytować i rozbudowywać swój system.

Twórcy autorskich systemów będą zachwalali swoje produkty, sugerowali, że są dostosowane do branży, w której działa firma itd. itp. Co jednak będzie lepsze, bezpieczniejsze i bardziej przyszłościowe – oparcie strony www o autorski system, który tworzyła jedna czy nawet 5 osób, czy o system WORDPRESS tworzony przez dziesiątki tysięcy programistów na całym świecie? Odpowiedź jest tutaj oczywista. Dodam tutaj jednak, że dla skomplikowanych stron i nietypowych wymagań klienta, do których nie ma gotowych rozwiązań autorskie CMS mogą okazać się niezbędne.

Nie zamawiaj strony firmowej na autorskim systemie CMS – będziesz na zawsze uzależniony od firmy, u której złożyłeś zamówienie

Pamiętaj, żeby zawsze weryfikować ofertę projektanta stron. Sprawdzaj realizacje i czy faktycznie to co jest napisane pięknym, marketingowym językiem to prawda. Weryfikuj przede wszystkim wyświetlanie się zaprojektowanych stron na urządzeniach mobilnych, ich szybkość ładowania, a także estetykę wykonania. Sprawdź także czy zaprojektowane strony internetowe są widoczne w wyszukiwarkach internetowych i czy są poprawnie indeksowane.

Strona za 500 zł – czy warto ryzykować?

Podstawowy błąd poczatkującego biznesmena to zaniżanie cen, aby zdobyć klientów. W branży projektowania stron jest to bardzo widoczne. Ofert stworzenia strony www w niskich cenach jest naprawdę sporo, ale na takie oferty trzeba bardzo uważać.

Wróćmy na chwilę do pojęcia tanie strony internetowe i strony www za kilkaset złotych. Strona za 500 zł to już chyba tylko mit. Szczególnie biorąc pod uwagę znaczący wzrost inflacji i cen w 2022 roku. Jeżeli ktoś jest w stanie zrobić co najmniej poprawną stronę www w tej cenie to albo jest niedoświadczony i do końca nie wie co robi, albo całkowicie nie szanuje swojej pracy, której efekt będzie wątpliwy. Zrobienie dobrej strony wymaga czasu. Żaden profesjonalny wykonawca, grafik czy programista nie będzie siedział nad stroną tydzień czy dwa, jeżeli dostanie za nią 500 zł. Osoba, która godzi się na takie wynagrodzenie nie stworzy dla Ciebie wartościowej strony www.

Do najpopularniejszych problemów wynikających ze współpracy z tanim wykonawcą należą: brak responsywności (dostosowywanie się strony do urządzeń mobilnych), wolne działanie strony, kiepskiej jakości teksty na stronie, brak optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, niezabezpieczenie strony przed botami i spamem, problemy z indeksacją witryny, przeładowanie strony niepotrzebnymi skryptami, wybieranie złych rozwiązań, problem z późniejszą edycją treści. To tylko niektóre z problemów, które mogą się pojawić i być wynikiem zamówienia taniej strony internetowej. Zapomnij więc o tym, że Twoja strona będzie w niskiej cenie wartościowa i dopracowana.

Dobrą stronę internetową tworzy się co najmniej kilkanaście dni. Jeżeli ktoś wycenia stworzenie strony internetowej na kilkaset złotych to prawdopodobnie nawet nie wie co powinno być na tej stronie zrobione. Osoby skuszone ofertą taniej strony internetowej często skupiają się na aspekcie wizualnym i to dla nich weryfikuje wartość strony. Niestety jest to zbyt powierzchowne myślenie. Nie oceniaj książki po okładce mawiają. Strona pozornie może wyglądać dobrze, ale cała „magia” tkwi w detalach, których możesz nie zauważyć, a które mają ogromny wpływ na odbiór strony przez wyszukiwarki internetowe czy klientów.

Zamawiając tanią stronę internetową ryzykujesz, że otrzymasz produkt słabej jakości, który nie będzie spełniał swojego zadania w 100%. Portale aukcyjne jak Allegro czy serwisy z ogłoszeniami jak OLX pękają w szwach od ogłoszeń „tania strona www” czy „strona www od 500 zł”. W rzeczywistości w tej cenie nabywca nie może oczekiwać choćby namiastki profesjonalnej strony www,. Dodatkowo w takich ogłoszeniach zazwyczaj jest jakiś haczyk: brak doświadczenia wykonawcy, strona na szablonie darmowym wykorzystywanym przez setki tysięcy stron, strona na szablonie płatnym bez licencji, niska jakość wykonania, brak podstawowej wiedzy o optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, długi czas ładowania strony, ukryte koszty itd.

Co więcej, im tańszą ofertę znajdziesz tym większe prawdopodobieństwo, że coś z nią będzie nie tak. Pamiętaj, że chytry traci podwójnie. Nie chciałbyś ostatecznie stracić czasu i pieniędzy na stronę, która i tak nie przyniesie Ci żadnych korzyści. Posiadanie byle jakiej strony nic nie da. Co najwyżej stratę wizerunkową.

Tania strona www może przynieść więcej szkód niż korzyści

Czy WordPress pod stronę to dobry wybór?

W obecnych czasach większość powstających stron opierana jest na systemie zarządzania treścią WordPress. Jest to prawdziwy kombajn jeśli chodzi o możliwości, jest darmowy i prosty w obsłudze. Posiada także mnóstwo rozszerzeń – wtyczek, które rozbudowują system o dodatkowe funkcje. Niestety przez prostotę obsługi systemu WordPress każdy, kto chociaż raz zrobił stronę na WP, myśli, że potrafi robić profesjonalne strony internetowe. Tutaj małe porównanie. Tak naprawdę każdy jest w stanie położyć sobie płytki w łazience tylko jaki będzie efekt? Czy efekt będzie taki sam jak w przypadku firmy budowlanej z pracownikami z wieloletnim doświadczeniem, którzy przez lata wyłożyli płytkami setki pomieszczeń, a także posiadają profesjonalne narzędzia do ich położenia?

Popularność WP zdobył prostotą obsługi i wkładem internetowej społeczności w jego rozwój. WordPress jest oprogramowaniem typu open source, do którego każdy programista może dołożyć cegiełkę w postaci nowego skryptu – wtyczki. Dzięki popularności silnika WP mamy też pełno szkoleń, instrukcji jak z tego systemu zarządzania treścią korzystać po zamówieniu strony.

Nieuczciwe praktyki wykonujących strony www

1. Ukryte koszty w ofertach firm projektujących strony

Ukryte koszty to jedna z częstych nieuczciwych praktyk wykorzystywanych przez tworzących strony www. Wykonawca wyceniając na początku projekt nie wspomina o dodatkowych kosztach za to czy za tamto. Taki projektant ściąga potencjalnego klienta rzucającym się w oczy hasłem „strona za 499 zł”, a następnie „naciąga” go doliczając do tej kwoty kolejne złotówki za usługi lub funkcje, które w większości przypadków są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witryny. I tak np. w standardowym 500 zł klient nie ma w pakiecie: optymalizacji strony pod SEO (choćby wstępnej), dostosowania pod urządzenia mobilne, optymalizacji czasu ładowania strony czy zabezpieczenia witryny przed spamem.

2. Responsywność – na co zwrócić uwagę

Nie daj się nabrać na responsywność. Duża część firm nad wyraz ochoczo reklamuje się tym hasłem zapewniając prawidłowe wyświetlanie się lub dostosowanie wyświetlania strony na urządzeniach mobilnych. Na szczęście można to szybko zweryfikować. Otwórz stronę firmy, która przekonuje, że w ofercie ma pełną responsywność na komórce i sprawdź czy strona wyświetla się prawidłowo. Responsywność polega na dostosowaniu wyświetlania się strony do różnych urządzeń – np. do telefonów komórkowych czy tabletów. Otwórz stronę wykonawcy i sprawdź czy czcionka użyta na urządzeniu mobilnym nie jest zbyt duża, czy strona się „nie rozjeżdża”, czy odstępy pomiędzy elementami są odpowiednie lub czy kolumny prawidłowo zmieniają się w wiersze. Niestety większość firm, która pisze o pełnej responsywności nie potrafi dostosować nawet swojej strony firmowej do urządzeń mobilnych. Takiemu wykonawcy trzeba na wstępie podziękować.

Weryfikuj prawdziwość informacji przekazywanych przez wykonawcę

3. Marketing i pozycjonowanie jako usługa dodatkowa

Kompleksowość usług jest dla klienta dużym plusem. Oszczędzamy czas i pieniądze, bo zamiast płacić kilku firmom wolimy mieć kontakt z jedną, która wykona nam wszystko kompleksowo. Wolimy załatwiać sprawy związane ze stroną, marketingiem czy pozycjonowaniem z jedną firmą, a często z jedną osobą. Niestety i w tym przypadku trzeba firmę sprawdzić. Poczytaj teksty na stronie firmowej, sprawdź czy i w jaki sposób prowadzone są media społecznościowe, w końcu zobacz czy firma jest widoczna w wyszukiwarkach choćby na frazy firmowe (w naszym przypadku „dream big media”, „dream big media projektowanie stron” itd.). Jeżeli coś Tobie nie gra w tym wszystkim to lepiej zlecić reklamę innej firmie. Zawsze pytaj o efekty. Jeżeli ktoś reklamuje się pozycjonowaniem to zweryfikuj czy potrafi faktycznie pozycjonować strony www.

4. Hosting i domena pod Twoją stronę www

Hosting i utrzymanie domeny to niezbędne dla uruchomienia strony usługi, które generują dodatkowe koszty. Hosting to miejsce pod stronę – serwer, lub jak kto woli komputer, na którym znajdować się będzie nasza strona. Powinna się ona znajdować na serwerze szybkim, stabilnym i zaufanym. Koszty serwera nie są zbyt wygórowane i na tej usłudze nie należy oszczędzać. Pod stronę wybieramy hosting oparty o dysk SSD z NVMe. Koszt roczny hostingu pod stronę internetową z przeciętną liczbą wejść na stronę to ok. 150 zł. Jeśli chodzi o domenę to jest to nasz wirtualny adres do strony (np. www.dreambigmedia.pl). Za domenę płacimy abonament roczny. Kupno domeny internetowej to koszt 20-50 zł w firmach zajmujących się sprzedażą domen. Koszt odnowienia domeny po roku to zazwyczaj 60-120 zł.

Trzeba uważać na cenę rejestracji i odnowienia domeny, ponieważ często niska cena domeny w pierwszym roku oznacza sporą dopłatę w kolejnym. Zakup domeny i jej odnowienie po roku może kosztować mniej niż 100 zł. Koszt szybkiego hostingu i domeny nie powinien przekroczyć 250 zł na rok. Pozostawienie kupna domeny i serwera firmie, która wykonuje nam stronę może być ryzykowne. Domenę powinniśmy wykupić sami, aby mieć pewność, że domena jest zarejestrowana na nas i że to my jesteśmy jej prawnym właścicielem. Serwer można także wykupić samemu, tak jak domenę, i poprosić o instalację projektowanej strony na naszym serwerze. Hosting (serwer pod stronę www) jest często oferowany przez firmy projektujące „za darmo na rok”, a po roku kwota za ten serwer jest bardzo wysoka. Jest to próba uzależnienia klienta od swoich usług. Wielu przedsiębiorców z wygody, przyzwyczajenia i niewiedzy słono przepłaca wydając nawet 1500-2000 rocznie za serwer i domenę.

W tym miejscu trzeba dodać, że jeżeli w tej cenie znajdują się dodatkowe usługi jak np. roczna opieka techniczna to takie koszty są do zaakceptowania. Wiele firm woli zapłacić i mieć „święty spokój” przez rok.

Kupuj domenę na siebie. Cena rocznego utrzymania dobrego serwera i domeny to koszt ok. 200-250 zł

Motywy pod WordPress

Ponad 1/3 stron w całym Internecie oparta jest o system WordPress. Popularność WP sprawia, że z każdym dniem powstają dziesiątki (jak nie setki) nowych motywów. Motyw to w dużym uproszczeniu zestaw plików, które odpowiadają za wygląd Twojej strony na WordPressie. W motywie ustalana jest kolorystyka poszczególnych elementów, rodzaj czcionki i jej wielkość w nagłówkach i paragrafach czy ogólny układ elementów witryny. Co ciekawe, motyw strony możesz w każdym momencie zmienić na inny zachowując całą treść strony (treść podstron, wpisów).

Jeżeli nasz budżet na stronę jest ograniczony to warto rozpatrzyć stworzenie strony www na gotowym szablonie WORDPRESS, aby znacznie obniżyć koszty. Nie każdego będzie stać na unikalny szablon za kilka tysięcy złotych. Musisz mieć jednak świadomość, że gotowe szablony, płatne czy darmowe, mają swoje ograniczenia. Pełną dowolność tworzenia daje jedynie stworzenie unikalnego motywu od początku.

Strona www na gotowym szablonie WordPress będzie sporo tańsza, ponieważ projektant ma znacznie ułatwione zadanie. Co więcej, wykonanie takiej strony jest szybsze, ponieważ nie trzeba tworzyć szablonu od początku – kodować, dostosowywać, zabezpieczać itd.

Nie wszystko w temacie motywów i szablonów jest albo czarne, albo białe. Twój budżet i wymagania co do strony będą weryfikowały wybór rodzaju motywu. Profesjonalny twórca stron www doradzi Tobie odpowiednie rozwiązanie.

Darmowe motywy WordPress – plusy i minusy

Darmowe motywy WordPress to duża zaleta systemu, z której korzystają projektanci stron na całym świecie. Darmowe motywy można używać do celów komercyjnych i posiadają one możliwość edycji najpopularniejszych elementów strony www – kolor tekstu i tła, wielkość czcionki, odstępy w poszczególnych elementach. W zależności od twórcy motywu niektóre opcje edycji będą wymagały wykupienia wersji pro. Doświadczony projektant stron WordPress będzie w stanie wprowadzić dowolne zmiany wizualne w darmowym szablonie poprzez dopisanie odpowiednich linijek kodu. Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli tych zmian będzie dużo to lepszą opcją może okazać się wybór innego motywu lub zrobienie unikalnego motywu, dostosowanego pod klienta.

O tyle, o ile wprowadzenie drobnych poprawek wizualnych jest w miarę proste, to wszelkie kwestie dotyczące zmiany układu i struktury mogą okazać się czasochłonne i po prostu nieopłacalne. Zwyczajnie prościej będzie wtedy stworzyć własny, unikalny motyw od początku. Ograniczone możliwości customizacji, niepewność co do aktualizacji czy reklama twórcy motywu w stopce, to tylko niektóre minusy darmowych motywów.

Klient zlecający stworzenie strony www opartej o darmowy szablon WordPress musi mieć także świadomość, że z tego szablonu korzystają tysiące stron w Internecie. Jest to duże ryzyko wizerunkowe – świadomy klient może na starcie przekreślić współpracę z firmą, która korzysta z półprofesjonalnych rozwiązań. Nasza firma może być uznana za niepoważną i nieprofesjonalną co przełoży się na liczbę klientów korzystających z naszych usług.

Wyobraźmy sobie sprzedawcę pizzy, który rozwozi ją korzystając z transportu publicznego. albo radcy prawnego przyjmującego swoich klientów w barze szybkiej obsługi. Co sobie o takich przedsiębiorcach pomyślimy? Czy uznamy takie firmy za profesjonalne i godne zaufania? Oszczędzać trzeba mądrze. W obecnych czasach mamy w każdej branży ogromną konkurencję. Na pewnych opcjach po prostu nie możemy oszczędzać i ciąć kosztów. Darmowe motywy są OK, jeżeli chcesz założyć bloga czy stronę fanowską, ale nie powinieneś zlecać stworzenia strony firmowej na darmowym szablonie. Po prostu nie wypada.

Płatne motywy WordPress – plusy i minusy

Motyw płatny będzie zawierał mnóstwo opcji edycji, dodatkowe szablony podstron i pełne wsparcie techniczne. W przeciwieństwie do darmowego motywu tutaj mamy pełną opcję konfiguracji i wprowadzania zmian. Możemy swobodnie  edytować składowe części wyglądu strony. Jednak tak jak w przypadku darmowych motywów, tak i w przypadku tych płatnych do największych minusów należy fakt, że z motywu, który zakupimy korzystają już inne strony. Bardzo często motywy dedykowane są branżom. I tak np. kilkanaście zakładów pogrzebowych z całej Polski korzysta z tego samego płatnego motywu WordPress. Dochodzi do takich sytuacji, w których firmy z tej samej miejscowości korzystają z takiego samego motywu i mają bliźniaczo podobne strony. Warto wybierać takie płatne motywy, których nie mają inne firmy z tej samej branży. Klucz do sukcesu firmy to wyróżnianie się na tle konkurencji.

Nie powinieneś zlecać stworzenia strony firmowej na darmowym szablonie. Może to skutkować utratą profesjonalnego wizerunku firmy

Koszt strony internetowej w 2023 roku

Na pytanie „Jaki jest koszt strony internetowej?” ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć. Trzeba skonkretyzować oczekiwania i chociaż mniej więcej określić swoje wymagania. To tak jakbyś poszedł do sklepu RTV i chciał kupić laptopa. Od razu pojawią się pytania od sprzedawcy typu „Jaki rozmiar i rodzaj matrycy?”, „Czy to ma być laptop do pracy czy do gier”, „Jaki posiada Pan budżet” itd. Jeżeli przedstawisz, że chciałbyś, żeby laptop miał nowoczesną matrycę z podświetleniem OLED, mocną kartę graficzną, dużo RAMu, był nowoczesny i bardzo szybki, ale powiesz, że masz budżet 1000 zł to sprzedawca powie, że się nie da. Ewentualnie da coś tańszego, mocno odbiegającego od Twoich wymagań.

Podobnie jest z tworzeniem stron. W tym momencie artykułu już raczej sam doszedłeś do wniosku, że tania strona internetowa to ogromne ryzyko dla Ciebie i Twojej firmy i że nie warto kusić losu. Poprawnie wykonana strona internetowa przez freelancera czy mniejszą firmę projektującą strony powinna kosztować ok. 2500 zł. W tej cenie powinieneś otrzymać stronę www opartą o system WORDPRESS na gotowym szablonie, optymalizację pod wyszukiwarki, optymalizację szybkości i responsywność. Strona powinna posiadać do 5 podstron. Koszt takiej strony w większej agencji interaktywnej będzie zdecydowanie wyższy biorąc pod uwagę, że nad stroną będzie pracowała większa liczba specjalistów w swoim fachu (projektant www, grafik, specjalista SEO, marketingowiec).

Wybór podwykonawcy nie jest oczywisty. Zarówno doświadczony freelancer, mała firma projektująca strony www czy duża agencja interaktywna przygotuje dla Ciebie wartościową stronę internetową. Nie ma tutaj złej czy dobrej decyzji. Wybór będzie weryfikował budżet i Twoje oczekiwania. Najmniej za stronę weźmie freelancer, a najwięcej duża agencja reklamowa. Warto przy wyborze wykonawcy zastosować wskazówki z tego artykułu, aby odpowiednio wyselekcjonować zleceniobiorców.

Już wiesz, że znajdziesz tańsze oferty niż wspomniane 2500 zł. Wiesz też jakimi problemami może to się skończyć. Jeśli chodzi o górną granicę to nie ma takowej, a strona www może kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Warto zapamiętać

  1. Cena nie może być głównym kryterium wyboru projektanta.
  2. Strona www stronie www nie równa. Zadawaj konkretne pytania, żeby wiedzieć za co płacisz.
  3. Zamów stronę www na silniku WORDPRESS, aby mieć pewność, że strona będzie edytowalna i modyfikowalna przez każdego projektanta stron.
  4. Zawsze sprawdzaj realizacje wykonawcy i weryfikuj prawdziwość przekazywanych przez niego informacji.
  5. Sprawdzaj opinie o wykonawcy poza jego stroną internetową (np. Opinie Google)
  6. Unikaj „autorskich CMS” – będziesz uzależniony od firmy projektującej stronę www na zawsze.
  7. Zwracaj uwagę na dodatkowe koszty w stosunku do pierwotnej wyceny.
  8. Kup domenę pod stronę www na siebie lub swoją firmę.
  9. Otrzymując stronę sprawdź czy wyświetla się ona prawidłowo na kilku urządzeniach, a nie tylko na Twoim. Responsywna strona www ma dobrze wyglądać na większości urządzeń.
  10. Sprawdź czy Twoja strona ładuje się szybko, czy wykonawca zoptymalizował zdjęcia i grafiki na stronie.

Zamów nowoczesną, responsywną i ultra szybką stronę internetową

Napisz do nas lub zadzwoń +48 518 929 813

Ile kosztuje strona www – widełki cenowe

Już wiesz, że strona www stronie nie równa i koszt wykonania witryny internetowej będzie inny w zależności od wymagań klienta. W poprzednim akapicie przedstawiona została cena za standardową stronę firmową. Wiesz już, że to ile kosztuje strona internetowa zależy od wielu czynników. Teraz spróbujemy troszeczkę rozszerzyć wycenę i przedstawić Tobie możliwe widełki cenowe dla stron www. Zakładamy, że każda ze stron będzie zoptymalizowana pod kątem SEO i szybkości ładowania, a także będzie responsywna, czyli dostosowana do urządzeń mobilnych. Bierzemy tutaj pod uwagę różnych wykonawców od freelancerów i małych firm po agencje marketingowe. Należy pamiętać, że ostateczna cena strony www będzie zależeć od wymagań klienta i kompleksowości zlecenia. Widełki cenowe są cenami netto.

^ Strona wizytówkowa (prosta strona www w HTML): 800-2000 zł

^ Strona internetowa WORDPRESS oparta o gotowy szablon: 1500-4500 zł

^ Strona internetowa WORDPRESS oparta o dedykowany/stworzony od podstaw szablon: 2000-10.000 zł

^ Sklep internetowy WORDPRESS 2000-10.000+ zł

^ Portal internetowy / rozbudowana strona z dedykowanym szablonem np. portal ogłoszeń: od 5.000 zł

Ile kosztuje strona internetowa? – podsumowanie

Z artykułu dowiedziałeś się, że na pytanie „ile kosztuje strona internetowa” trudno znaleźć odpowiedź bez konkretnej specyfikacji. Koszt strony www zależy przede wszystkim od doświadczenia wykonawcy i od wymagań klienta. Jeżeli Twoje wymagania dotyczące strony nie odbiegają od standardu to jej koszt nie powinien przekroczyć 2.500 zł dla mało skomplikowanej strony firmowej. Taki budżet powinieneś przeznaczyć na dobrą stronę bez fajerwerków, która będzie nowoczesna i będzie spełniała wymagania wyszukiwarek i przeglądarek, a także oczekiwania klientów.

Nie warto natomiast szukać wykonawcy poniżej 1000 zł, ponieważ jest bardzo małe prawdopodobieństwo znalezienia dobrej czy nawet poprawnej oferty w tej cenie. Nie powinieneś powierzać tak istotnej wizerunkowo usługi jak stworzenie strony internetowej niedoświadczonemu wykonawcy. Twój wybór powinien być przemyślany i świadomy. Nie powinieneś również kierować się tylko i wyłącznie ceną, a jakością wykonania. Potraktuj stworzenie strony jako jednorazową inwestycję, która przyniesie Tobie wymierne korzyści w postaci poprawy wizerunku firmy i pozyskania nowych klientów.

Koszt strony www – pytania i odpowiedzi

Koszt strony www zależy przede wszystkim od doświadczenia wykonawcy i od wymagań klienta. Jeżeli Twoje wymagania dotyczące strony nie odbiegają od standardu to jej koszt nie powinien przekroczyć 2.500 zł dla mało skomplikowanej strony.

Jeżeli ktoś wycenia stworzenie profesjonalnej, funkcjonalnej i skutecznej strony internetowej na kilkaset złotych to prawdopodobnie nawet nie wie co powinno na tej stronie być zrobione i w jaki sposób. Podejmując współpracę z amatorem ryzykujesz, że stracisz pieniądze i wizerunek firmy godnej zaufania.

Przede wszystkim sprawdź opinie i realizację wykonawcy. Nie sugeruj się informacjami podawanymi na stronie wykonawcy, bo mogą być one koloryzowane. Pamiętaj, że nawet największe agencje reklamowe potrafią zrobić stronę www – bubla. Przedstaw konkretne wymagania na początku i poproś o całkowitą wycenę strony. Nie daj się naciągnąć na „koszty dodatkowe” i pakiety, które nic Ci nie dają.

Zrobienie dobrej strony internetowej nie będzie trwało krócej niż 2 tygodnie. Wszystko zależy od Twoich wymagań i materiałów jakie przekażesz wykonawcy (logo, zdjęcia, teksty). Firmy lub wykonawcy, którzy oferują zrobienie strony w kilka dni prawdopodobnie skorzystają z gotowych rozwiązań i nie będą skupiali się na detalach. Stworzenie bardziej rozbudowanej strony może trwać nawet kilka miesięcy.

Tak. Zdecydowana większość tworzonych obecnie stron internetowych opierana jest o system WordPress. Jest on łatwy w obsłudze, bezpieczny i posiada ogromne możliwości. Nie daj się nabrać na „autorskie CMS”, bo będziesz uzależniony od wykonawcy strony na zawsze.

Cena rocznego utrzymania dobrego serwera pod stronę www i domeny (adres strony np. www.dreambigmedia.pl) to koszt ok. 200-250 zł.

Jeżeli nie dałeś się nabrać na miesięczny abonament za stronę www to koszt utrzymania strony (serwer+domena) nie powinien być wyższy niż 20 zł miesięcznie lub 200-250 zł rocznie. Strony www, które generują duży ruch, a co za tym idzie potrzebują dedykowanych rozwiązań będą znacznie droższe w utrzymaniu.

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek, szybkości ładowania strony czy brak dostosowania wyświetlania do urządzeń mobilnych to najczęściej omijane przez wykonawców usługi, które mają niebagatelny wpływ na widoczność strony www w Internecie. W momencie zwrócenia uwagi, że strona www wolno się ładuje, jest słabo widoczna w wyszukiwarkach nawet na frazy brandowe lub źle wygląda na smartfonach wykonawca często wymaga dodatkowych opłat.

Miłosław Klepacki

Dream Big Media